Therapie ter Ontspanning

Ontspanningstherapie verwijst naar een verscheidenheid van technieken die worden gebruikt om stress, maar ook angst, te beheersen en spierspanning te verminderen. De methoden en manipulaties die bij ontspanningstherapie worden gebruikt, variëren van ademhalingsoefeningen, spierontspanningsoefeningen, acupunctuur en massagetherapie tot yoga, meditatie en muziektherapie.

Deze technieken zijn even heilzaam voor uw lichamelijke als voor uw geestelijke gezondheid en zijn zo ontworpen dat u zich vrijwillig kunt ontspannen, altijd en overal. Talrijke fysiologische verschijnselen zoals een moeizame ademhaling, hartkloppingen, verhoogde hartslag, overmatig zweten, kortademigheid en chronische spierpijn worden veroorzaakt door extreme mentale druk, angst en stress. Door ontspanningstechnieken kunt u deze fysiologische reacties, geïnitieerd door psychologische stress, gemakkelijk voorkomen.

Hoe werkt therapie ter ontspanning?

Een fysiotherapeut, psychiater of een andere gezondheidswerker zal u bepaalde technieken aanleren die ontspanning teweeg brengen, zowel lichamelijk als geestelijk, en die stress en spierspanning verminderen. Er bestaat een sterk verband tussen mentale problemen en lichamelijke klachten. Zo kan depressie bijvoorbeeld de oorzaak zijn van chronische lichaamspijnen. Als u leert uw depressieve gedachten onder controle te krijgen, zult u zich lichamelijk ontspannen voelen en dit zal op zijn beurt de mentale druk verminderen. Ontspanningstherapie werkt dus op deze manier dat zowel de fysieke als de mentale componenten tegelijkertijd ontspannen worden.

KNGF logo
ontspanningsoefening

Welke soorten ontspanningstechnieken zijn er?

Therapie ter ontspanning bestaat uit een reeks oefeningen en technieken die gericht zijn op het activeren van de ontspanningsreactie van uw lichaam, waardoor u zich lichamelijk en geestelijk in rusttoestand voelt. Deze staat van rust zal uw ademhaling en hartslag verder vertragen, uw bloeddruk minimaliseren, alle soorten stress en angst blokkeren en uiteindelijk zult u uw lichaam en geest in de ultieme ontspanningstoestand terugvinden. Enkele van de meest gebruikte ontspanningstechnieken zijn:

1. Diepe ademhaling

Diepe ademhaling, ook wel bekend als diafragmatische ademhaling, is één van de beste stress-verlichtende oefeningen waarbij u zich volledig concentreert op uw ademhaling. U kunt het gemakkelijk leren en overal gebruiken. U leert daarmee snel te ontsnappen aan overweldigende stress. Ademhalingsoefeningen bestaan uit fasen van in- en uitademen, waarbij u uw adem een paar seconden vasthoudt en dan weer loslaat. Herhaal deze stappen voor een optimaal resultaat.

2. Autogene ontspanning

Bij de autogene ontspanningsmethode concentreert u zich op de zelf opgewekte gevoelens van ontspanning en rust die helpen bij het verminderen van stress en angst. Bij deze techniek gebruikt u uw visualisatie, herhaalt u optimistische woorden of zinnen in uw geest en stelt u uw lichaam zo in dat uw natuurlijke ontspanningsreactie wordt geactiveerd. Net als andere ontspanningsmethoden bevordert de autogene techniek de natuurlijke ontspanning door de bloeddruk te verlagen, de ademhaling te vertragen en een rem te zetten op spierspanning en psychologische stress.

3. Progressieve spierontspanning

Progressieve spierontspanning is een techniek waarbij de gespannen spieren geleidelijk worden ontspannen om ontspanning teweeg te brengen. Deze techniek maakt gebruik van intervallen waarbij de spieren enkele seconden bewust worden aangespannen en vervolgens worden losgelaten om een ultieme lichamelijke ontspanning te bereiken en een pauze in te lassen van mentale stress die spierspanning veroorzaakt. U kunt de progressieve spierontspanningsmethode combineren met diep ademhalen om maximale verlichting van stress te krijgen.

Let wel: u moet een fysiotherapeut raadplegen als u klachten heeft van spierkrampen, chronische lichaamspijnen, verrekkingen, verstuikingen of andere spiertrauma’s. Dit omdat in dergelijke gevallen de progressieve spiertechniek de symptomen en aandoening kan verergeren.

4. Hydrotherapie

Hydrotherapie is een techniek die meestal in de fysiotherapie wordt gebruikt voor de behandeling van spier- en skeletaandoeningen, het verbeteren van de spierkracht, het bevorderen van de algemene conditie en het vergemakkelijken van uw oefeningen. Daarnaast zijn er nog vele andere verbazingwekkende voordelen van hydrotherapie, bijvoorbeeld dat het de bloedsomloop bevordert, uw gespannen spieren ontspant en uiteindelijk algehele ontspanning oplevert.

5. Visualisatie

Bij de visualisatietechniek gebruikt u uw verbeeldingskracht om ontspannende en kalmerende mentale scenario’s te creëren. Deze techniek biedt een kortstondige ontsnapping aan de stress van het dagelijks leven en kan u zelfs helpen uw uitgeputte lichaam te ontspannen door de spierspanning te verlichten. Voor visualisatietechniek heeft u een rustgevende omgeving nodig, moet u comfortabele kleren dragen, concentreren op uw ademhalingspatroon en afleiding moet vermeden worden.

Er zijn vele andere technieken zoals massage, tai chi, kunstzinnige therapie, yoga, en aromatherapie die u gemakkelijk kunt leren en beoefenen om uw geest en lichaam te ontspannen.

ontspanningsoefening

Rol van fysiotherapie bij ontspanningstherapie

Fysiotherapie kan stress beheersen en lichamelijke symptomen veroorzaakt door stress op de volgende manieren behandelen:

• Ademhalingsoefeningen die een belangrijk onderdeel vormen van fysiotherapeutische interventies kunnen op natuurlijke wijze de niveaus van het stresshormoon verlagen, de concentratie verbeteren en ontspanning opwekken.
  • Uw fysiotherapeut kan uw slaappatroon verbeteren door uw mentale stress en spierspanning, die uw slaapritme vaak verstoren, onder controle te houden. Hiervoor kunnen lichte aërobische oefeningen, comfortabele slaaphoudingen, houdingscorrectie en andere ontspanningsoefeningen worden aangeleerd.
  • Medische studies tonen aan dat oefeningen de fysieke en mentale symptomen van stress en depressie aanzienlijk kunnen verminderen door de afgifte van dopamine, een gelukshormoon, te verhogen en de afscheiding van het stresshormoon, cortisol, te onderdrukken.
  • Fysiotherapie is niet beperkt tot de behandeling van spier- en skeletaandoeningen of neurologische aandoeningen, maar is nu ook een belangrijk onderdeel geworden van de revalidatie van de geestelijke gezondheid en bevordert in aanzienlijke mate de geestelijke en lichamelijke ontspanning.

Fysiotherapie First Fysio heeft therapeuten voor o.a.

fysiotherapeut

Algemene Fysiotherapie

Heeft u last van uw rug, nek, been of arm? Of ondervindt u andere fysieke problemen? Bij First Fysio in Leeuwarden wordt algemene fysiotherapie ingezet als u last heeft van beginnende of al aanwezige klachten aan uw bewegingsapparaat. Denk hierbij ook aan klachten aan het hart of de longen.

Wanneer u in het dagelijks leven gehinderd wordt door een reumatische aandoening of neurologische problematiek, zoals reumatoïde artritis, CVA of multiple sclerose wordt u door uw fysiotherapeut actief begeleid met oefentherapie.

Kinderfysiotherapie

Spelenderwijs bewegen met kinderfysiotherapie in Leeuwarden. Als ouder twijfelt u wellicht wel eens aan de ontwikkeling van uw kind. Maar wanneer moet of kunt u met uw kind naar een Kinderfysiotherapeut?

Verschillende oorzaken kunnen leiden tot een vertraagde of afwijkende ontwikkeling. Sommige kinderen ondervinden veel hinder door een verkeerde houding of een verkeerd aangeleerde motoriek.

Manuele Therapie

Heeft u klachten waarbij u één of meerdere gewrichten minder goed kunt bewegen? En geeft de bewegingsbeperking soms pijn? In normale omstandigheden herstelt een lichaam zichzelf, maar soms lukt dat niet. Met behulp van manuele therapie wordt de oorzaak van uw klachten aangepakt. Uw manueel therapeut verhelpt ‘blokkades’ in uw lichaam waardoor het zichzelf weer kan herstellen. Na een behandeling beweegt u zich makkelijker en heeft u minder pijn.

Postoperatieve Fysiotherapie

Na een operatie of grote ingreep maken patiënten zich zorgen over hun afnemende spierkracht en vragen zich af wanneer ze weer kunnen lopen en hun volledige potentieel weer kunnen bereiken. Bovendien bestaat het risico op het ontstaan van doorligwonden of decubitus als gevolg van de immobilisatie en de langdurige druk, en in sommige gevallen is er zelfs kans op permanente spieratrofie. Om al deze zorgen en risico’s te bestrijden, worden patiënten onmiddellijk na de operatie doorverwezen naar een fysiotherapeut voor postoperatieve revalidatie.

Psychosomatische Therapie

Psychosomatische fysiotherapie is een gespecialiseerde interventie die wordt gebruikt voor de revalidatie van psychosomatische aandoeningen.

Psychosomatische stoornissen zijn moeilijk te verklaren vanuit een medisch perspectief, daarom geloven mensen dat deze stoornissen “denkbeeldig” zijn en in werkelijkheid niet bestaan. Psychosomatische stoornissen bestaan echter wel degelijk en zijn een van de belangrijkste oorzaken van lichamelijke en emotionele handicaps.

Bekkenbodem Fysiotherapie

Bekkenbodemfysiotherapie houdt zich bezig met het versterken en revalideren van bekkenbodemstructuren, waaronder spieren, ligamenten en andere zachte weefsels.  De bekkenbodem is een trechtervormige structuur die de bekkenholte scheidt van de perineale regio en is een kwetsbaar gebied, vooral bij vrouwen. Daarom is het een potentiële plaats van spierzwakte en letsel, samen met andere aandoeningen.

Medical Taping

Medical Taping of kinesiologie taping is een revolutionaire therapeutische ingreep die is ontworpen om spieren en gewrichten te beschermen tegen letsel en hun functionaliteit te maximaliseren. Kinesiologie Taping bestaat uit katoen, kleefstof en elastaan én wordt geleverd in de vorm van kleurrijke stroken of banden.

Waarschijnlijk heb je dergelijke taping al eens gezien op de lichamen van atleten, meestal op hun schouders en knieën.

Post-COVID-19 Revalidatie

Post-COVID Revalidatie Het Coronavirus of COVID-19 is een infectieziekte van de luchtwegen die milde tot ernstige symptomen vertoont. Veel mensen lijden aan de milde aanval van COVID-19 en herstellen binnen een paar dagen. Aan de andere kant worden sommige mensen ernstig ziek en hebben uitgebreide behandelingen en ingrepen nodig voor een volledig herstel. Zelfs ná het herstel ondervinden patiënten aanzienlijke naweeën en moeten zij verdere therapieën ondergaan om hun normale leven weer op te pakken.

Multiple sclerose (MS) is een mogelijk invaliderende ziekte wat komt door complicaties bij de hersenen en het ruggenmerg…