Medical Taping

Medical taping of kinesiologie taping is een revolutionaire therapeutische ingreep die is ontworpen om spieren en gewrichten te beschermen tegen letsel en hun functionaliteit te maximaliseren. Kinesiologie Taping bestaat uit katoen, kleefstof en elastaan én wordt geleverd in de vorm van kleurrijke stroken of banden.

Waarschijnlijk heb je dergelijke taping al eens gezien op de lichamen van atleten, meestal op hun schouders en knieën. Het concept van medical taping werd voor het eerst uitgevonden door Dr. Kenzo Kase aan het eind van de jaren zeventig. Het werd speciaal ontworpen voor atleten om blessures te voorkomen en hun prestaties te verbeteren. Nu is het concept van medical taping erg populair geworden onder de algemene bevolking en wordt het veel gebruikt in revalidatiecentra voor de bescherming en behandeling van spier- en skeletaandoeningen.

Hoe werkt medical taping?

Hoewel er weinig klinische studies zijn die medical taping ondersteunen, gebruiken mensen het nog steeds en claimen de verbazingwekkende resultaten. Naast fysiologische voordelen zou medical taping door een psychologische stimulans ook de prestaties verbeteren.

Volgens deskundigen werkt het tapen door de buitenste laag van de huid, de epidermis, op te tillen en de bloedstroom naar het getroffen huidgebied te vergroten. Dit vermindert vervolgens de pijn en ontsteking en verbetert de circulatie naar het geblesseerde lichaamsdeel, waardoor snelle genezing en snel herstel mogelijk worden.

medical taping fysiotherapie
KNGF logo

Een andere verklaring is dat medical taping werkt door het geblesseerde lichaamsdeel te ondersteunen door het aan te hechten en te stabiliseren. Hierdoor kunnen de nabijgelegen bindweefsels vrij met het lichaam meebewegen zonder pijn te veroorzaken en wordt het getroffen gebied op zijn plaats gehouden. Verder zal er een verhoogde stroom van bloed en andere vloeistoffen naar het gekwetste gebied zijn, die het puin van de plaats zal verwijderen en ontsteking en pijn zal bestrijden.

Wanneer pas je medical taping toe?

Zoals u mogelijk wel weet, was medical taping oorspronkelijk alleen bedoeld voor gebruik door sporters. Vanwege de effectiviteit hebben fysiotherapeuten en andere gezondheidswerkers deze nieuwste techniek echter overgenomen en gebruiken ze het voor talrijke therapeutische doeleinden. Medical taping kan worden gebruikt bij de volgende aandoeningen:

• Posturale correctie;
  • Spierherstel, bijvoorbeeld bij patiënten met een beroerte, hemiplegie, verlamming;
  • Bescherming tegen spier- en skeletletsels of plotselinge trauma’s;
  • Ziekten die spierverrekkingen, peesontstekingen en verstuikingen veroorzaken, waaronder Rotator cuff-ziekte en De Quervain’s Tenosynovitis;
  • Voor zwakke spieren om extra steun te bieden en vroegtijdige vermoeidheid te minimaliseren;
  • Voor kinderen, ouderen, neurologische en orthopedische revalidatie;
  • Zelfs bij indigestie en tijdens zwangerschap biedt kinesiologie taping aanzienlijke voordelen;
fysiotherapie medical taping

Waar medical taping gebruiken?

Medical taping wordt meestal gebruikt op de volgende plaatsen van het lichaam:

• Polsen
  • Ellebogen
  • Schouders
  • Rug
  • Dijen
  • Kuit
  • Knie
  • Enkels
  • Buik

Deze lichaamsdelen worden namelijk altijd gebruikt tijdens het werken, lopen of staan. Deze lichaamsdelen spelen een belangrijke rol bij het handhaven van een goede houding en dragen het grootste deel van het lichaamsgewicht. Hierdoor zijn ze de potentiële plaats van spierzwakte en andere blessures. Medical taping kan daarom zeer effectief zijn voor deze lichaamsdelen.

De voordelen van medical taping

Er zijn talloze voordelen van medical taping en enkele daarvan zijn:

Verlichting van pijn

Medical taping kan helpen bij het verlichten van pijn. Taping helpt bij het beheersen van acute pijn door de huid op te tillen en de druk op het geblesseerde gebied te minimaliseren. Dit verandert dan de sensorische mechanismen die pijnsignalen overbrengen en de hersenen reageren dan niet meer op dergelijke signalen. Voor verlichting van chronische pijn, zoals lage rugpijn en kniepijn als gevolg van artritis, veroorzaakt medical taping decompressie en bevordert het de circulatie, waardoor ontspanning optreedt en chronische pijn wordt geminimaliseerd.

Spierkracht verbeteren

Medical taping kan prestaties verbeteren en spierkracht vergroten en kan uiterst nuttig zijn voor lichamelijk actieve personen, waaronder sporters. Taping is zeer elastisch en waterbestendig, zodat u het gemakkelijk een paar dagen kunt dragen en gedurende langere tijd maximale stabiliteit, hoge prestaties en onafhankelijkheid kunt bereiken.

Bescherming tegen blessures

Kinesiologie taping kan u in de eerste plaats beschermen tegen blessures. Maar mocht u geblesseerd raken, dan is medical taping nog steeds een effectieve therapeutische optie. Sommige onderzoeken beweren zelfs dat kinesiologie taping kan worden gebruikt als vervanging voor medicijnen of chirurgie voor kleine verwondingen.

Verbeteren van de circulatie

Door medical taping haasten zuurstofrijk bloed en lymfatische vloeistoffen zich naar de getroffen plaats. Hier levert de bloedsomloop genezende stoffen die helpen bij het verwijderen van irriterende stoffen en het verminderen van ontstekingen, wat leidt tot een snelle, natuurlijke genezing, terwijl de kans op infecties afneemt.

Houdingscorrectie

Medical taping kan uw slechte houding corrigeren, uw spierspanning verbeteren en uw bewegingsbereik en kracht van gewrichten vergroten door proprioceptie te stimuleren.

Voorzorgsmaatregelen voor het gebruik van medical taping

Zoals alle andere therapeutische methoden, heeft medical taping ook enkele contra-indicaties en moet het worden vermeden in de volgende omstandigheden:

• Sterk gecontra-indiceerd als u open wonden heeft, omdat het de kans op infectie en irritatie kan vergroten.
  • Als u allergisch bent voor enige vorm van medical taping, moet u het vermijden.
  • Vermijd het als u lijdt aan chronische en ernstige ziekten, waaronder kanker, diabetes en diepe veneuze trombose.

Wij adviseren u om nooit medical taping te gebruiken wanneer u aan één van de bovenstaande aandoeningen lijdt. Gebruik het met grote zorgvuldigheid en voorzorg. Doe dit alleen na overleg met een ervaren fysiotherapeut of andere gezondheidswerker.

Fysiotherapie First Fysio heeft therapeuten voor o.a.

fysiotherapeut

Algemene Fysiotherapie

Heeft u last van uw rug, nek, been of arm? Of ondervindt u andere fysieke problemen? Bij First Fysio in Leeuwarden wordt algemene fysiotherapie ingezet als u last heeft van beginnende of al aanwezige klachten aan uw bewegingsapparaat. Denk hierbij ook aan klachten aan het hart of de longen.

Wanneer u in het dagelijks leven gehinderd wordt door een reumatische aandoening of neurologische problematiek, zoals reumatoïde artritis, CVA of multiple sclerose wordt u door uw fysiotherapeut actief begeleid met oefentherapie.

Kinderfysiotherapie

Spelenderwijs bewegen met kinderfysiotherapie in Leeuwarden. Als ouder twijfelt u wellicht wel eens aan de ontwikkeling van uw kind. Maar wanneer moet of kunt u met uw kind naar een Kinderfysiotherapeut?

Verschillende oorzaken kunnen leiden tot een vertraagde of afwijkende ontwikkeling. Sommige kinderen ondervinden veel hinder door een verkeerde houding of een verkeerd aangeleerde motoriek.

Manuele Therapie

Heeft u klachten waarbij u één of meerdere gewrichten minder goed kunt bewegen? En geeft de bewegingsbeperking soms pijn? In normale omstandigheden herstelt een lichaam zichzelf, maar soms lukt dat niet. Met behulp van manuele therapie wordt de oorzaak van uw klachten aangepakt. Uw manueel therapeut verhelpt ‘blokkades’ in uw lichaam waardoor het zichzelf weer kan herstellen. Na een behandeling beweegt u zich makkelijker en heeft u minder pijn.

Postoperatieve Fysiotherapie

Na een operatie of grote ingreep maken patiënten zich zorgen over hun afnemende spierkracht en vragen zich af wanneer ze weer kunnen lopen en hun volledige potentieel weer kunnen bereiken. Bovendien bestaat het risico op het ontstaan van doorligwonden of decubitus als gevolg van de immobilisatie en de langdurige druk, en in sommige gevallen is er zelfs kans op permanente spieratrofie. Om al deze zorgen en risico’s te bestrijden, worden patiënten onmiddellijk na de operatie doorverwezen naar een fysiotherapeut voor postoperatieve revalidatie.

Psychosomatische Therapie

Psychosomatische fysiotherapie is een gespecialiseerde interventie die wordt gebruikt voor de revalidatie van psychosomatische aandoeningen.

Psychosomatische stoornissen zijn moeilijk te verklaren vanuit een medisch perspectief, daarom geloven mensen dat deze stoornissen “denkbeeldig” zijn en in werkelijkheid niet bestaan. Psychosomatische stoornissen bestaan echter wel degelijk en zijn een van de belangrijkste oorzaken van lichamelijke en emotionele handicaps.

Bekkenbodem Fysiotherapie

Bekkenbodemfysiotherapie houdt zich bezig met het versterken en revalideren van bekkenbodemstructuren, waaronder spieren, ligamenten en andere zachte weefsels.  De bekkenbodem is een trechtervormige structuur die de bekkenholte scheidt van de perineale regio en is een kwetsbaar gebied, vooral bij vrouwen. Daarom is het een potentiële plaats van spierzwakte en letsel, samen met andere aandoeningen.

Medical Taping

Medical Taping of kinesiologie taping is een revolutionaire therapeutische ingreep die is ontworpen om spieren en gewrichten te beschermen tegen letsel en hun functionaliteit te maximaliseren. Kinesiologie Taping bestaat uit katoen, kleefstof en elastaan én wordt geleverd in de vorm van kleurrijke stroken of banden.

Post-COVID-19 Revalidatie

Post-COVID Revalidatie Het Coronavirus of COVID-19 is een infectieziekte van de luchtwegen die milde tot ernstige symptomen vertoont. Veel mensen lijden aan de milde aanval van COVID-19 en herstellen binnen een paar dagen. Aan de andere kant worden sommige mensen ernstig ziek en hebben uitgebreide behandelingen en ingrepen nodig voor een volledig herstel. Zelfs ná het herstel ondervinden patiënten aanzienlijke naweeën en moeten zij verdere therapieën ondergaan om hun normale leven weer op te pakken.

Multiple sclerose (MS) is een mogelijk invaliderende ziekte wat komt door complicaties bij de hersenen en het ruggenmerg…