Kinderfysiotherapie

Kinderfysiotherapie

Kinderen bewegen anders dan volwassenen. Hun spieropbouw verschilt en hierdoor kunnen ze gemakkelijk gedurende korte tijd – tussen de 10 en 20 seconden – heel intensief bewegen, even rusten en opnieuw de beweging intensief uitvoeren. Ook kunnen ze dit lang volhouden. Je ziet deze manier van bewegen terug in hun spel en bijvoorbeeld tijdens een wandeling; veel kinderen rennen tussendoor. De korte hersteltijd is te verklaren in het feit dat kinderen minder energierijke fosfaten in hun bloed hebben die bij volwassen al snel zorgen voor verzuring van de spieren. Daarnaast gebruiken spieren de eerste 20 seconden geen zuurstof, waardoor het herstel ook sneller gaat.

Hoe werken de spieren van kinderen?

Om te begrijpen hoe de spieropbouw bij kinderen in elkaar zit, is een klein beetje kennis over spieren noodzakelijk. Spieren bestaan uit vezels en deze vezels kun je verdelen in twee verschillende groepen. De slow twitch en de fast twitch vezels. Twitch betekent trekken. Deze vezels worden ook wel rode en witte spiervezels genoemd, vanwege hun verschil in kleur. Als je je spieren gebruikt voor kracht, bijvoorbeeld bij tillen, dan gebruik je voornamelijk de snelle witte vezels. Wil je je spieren wat langduriger belasten, zoals bij joggen, dan gebruik je de langzame rode vezels. Kinderen hebben een 50-50 verhouding tussen deze spiervezels.

Krachttraining bij kinderen
Als je als volwassene je spieren gaat trainen door bijvoorbeeld krachttraining, dan worden de spiervezels dikker en nemen de zenuwuiteinden toe. Bij kinderen werkt dit anders. Door intensief te trainen, worden de spieren beter ontwikkeld, waardoor de zenuwuiteinden beter aangestuurd worden, maar de spiervezels worden niet dikker. Je ziet ook nooit een kind met sterk ontwikkelde grote spieren. Dit komt omdat het voor een kind heel lastig is om de prestatie te leveren die nodig is om spiermassa te ontwikkelen. Hier is een minimale hartslag per minuut voor nodig en bij kinderen moet deze boven de 180 slagen per minuut komen om effectief te zijn. Die 180 slagen zijn voor gezonde kinderen sowieso ongeveer het maximum dat ze überhaupt aankunnen, waardoor het een hele grote belasting is om te proberen de spieren zo te trainen. Er is ook nog een verschil tussen jongens en meisjes, dat toeneemt met de leeftijd. Jongens gaan meer testosteron produceren in hun puberteit dat een rol speelt bij de aanmaak van spiermassa.

Wilt u nu eens weten wat voor uw kind mogelijk is wat betreft spieropbouw, neem dan eens contact op met een kinderfysiotherapeut.

0 0
Feed