Voorbeelden van Manuele Therapie en Fysiotherapie

Veel patiënten komen bij hun eerste afspraak voor fysiotherapie met de verwachting hot packs, ultrasound en instructies voor het uitvoeren van een reeks oefeningen te ontvangen. Deze modaliteiten zijn in veel gevallen gerechtvaardigd en de meeste therapeuten zullen het ermee eens zijn dat oefening nodig is om het gebrek aan evenwicht in de spieren te herstellen.

Veel therapeuten benaderen het herstel van de functie nu echter vanuit een ander perspectief. Deze therapeuten zijn geïnteresseerd in de reden waarom een spier niet goed functioneert en zien rugoefeningen niet als de drijvende kracht achter herstel, maar als een aanvulling op manuele therapie.

Laten we enkele voorbeelden van manuele en fysiotherapie behandelingen bespreken. U zult het voordeel van elke vorm beginnen te begrijpen, evenals het voordeel van een strategische combinatie van deze behandelingen.

Ultrageluid

Ultrageluid is een diepe warmtebehandeling die wordt gebruikt om veel aandoeningen van het bewegingsapparaat te behandelen, zoals verstuikingen, verrekkingen of peesontstekingen. Ultrasound wordt door uw fysiotherapeut toegediend met behulp van een ultrasoundapparaat. Een staaf, een zogenaamde geluidskop, wordt zachtjes tegen uw huid gedrukt en in kleine cirkelvormige bewegingen naar de plaats van het letsel bewogen. Er wordt een kleine hoeveelheid gel gebruikt zodat de ultrasone geluidsgolven in de huid en spieren worden geabsorbeerd.

Gewrichtsmobilisatie

Gewrichtsmobilisatie vindt plaats wanneer uw fysiotherapeut de gewrichten van uw lichaam passief in specifieke richtingen beweegt. Dit kan helpen om pijn te verminderen en mobiliteit te verbeteren. Hoewel we vaak denken dat onze gewrichten als scharnieren bewegen, is er een glijdende beweging die ook tussen de gewrichten van het lichaam voorkomt. Deze glijdende beweging wordt versterkt tijdens gewrichtsmobilisaties. De mate waarin uw therapeut elk gewricht beweegt, hangt af van de hoeveelheid druk en de richting van de kracht die op het gewricht wordt uitgeoefend.
Hoewel gewrichtsmobilisatie een passieve behandeling is, kan uw fysiotherapeut u technieken voor zelfmobilisatie aanleren, zodat u uw probleem zelfstandig kunt oplossen. Dit kan u helpen snel weer normaal te functioneren en biedt u een strategie om problemen in de toekomst te voorkomen.

Massage

Massage is het met de handen kneden van de gekwetste weefsels van uw lichaam om de pijn te helpen verminderen, de circulatie te verbeteren en de spierspanning te verminderen. Er zijn vele massagetechnieken, waaronder effleurage, petrissage en triggerpointmassage.
Een meta-analyse heeft aangetoond dat massagetherapie effectief is bij aandoeningen zoals nek- en schouderpijn en massage wordt vaak gebruikt bij sportblessures, spierpijn na een zware inspanning, lage rugpijn en andere oorzaken van spierpijn.
Van massagetherapie is ook aangetoond dat het angstgevoelens en de bloeddruk verlaagt. Naast de directe voordelen bij aandoeningen zoals angst, kan een deel van de voordelen van massage bij pijn te maken hebben met de psychologische effecten. Een belangrijk punt voor clinici om te begrijpen is dat er een scala aan massagetechnieken is, evenals verschillende soorten expertise onder massagetherapeuten. Sommige vormen, zoals Zweedse massage, zijn vooral gericht op ontspanning. Andere vormen van massage, zoals sportmassage, gebruiken meer druk en technieken die specifiek gericht zijn op het bevorderen van herstel na spierblessures. Bij het doorverwijzen van een patiënt voor massage voor problemen zoals sportblessures, kan het nuttig zijn om ervoor te zorgen dat de massage therapeut specifieke opleiding en ervaring heeft in het werken met sportblessures.

Hot packs en Cold Packs

Hot packs kunnen op het lichaam worden aangebracht als er sprake is van een blessure. De warmte helpt de circulatie naar het geblesseerde weefsel te bevorderen, de spieren te ontspannen en de pijn te verlichten.

In een fysiotherapiekliniek worden de hot packs bewaard in een apparaat dat een hydrocollator wordt genoemd. Dit is een grote tank met heet water. De hot packs zijn doekjes gevuld met een mengsel van zand, klei en silica. De hot pack absorbeert het hete water, en wordt vervolgens in badstof hoezen en handdoeken gewikkeld voordat hij op uw lichaam wordt aangebracht. De hot pack wordt meestal 15 tot 20 minuten op het gekwetste lichaamsdeel gehouden.

Voorzichtigheid is geboden bij het gebruik van hot packs, omdat de huid brandwonden kan oplopen als onvoldoende badstof wordt gebruikt tijdens het aanbrengen van de warmte

Als u een blessure hebt, kunnen cold packs of ijs op uw lichaam worden aangebracht om de pijn te verminderen en ontstekingen onder controle te houden. IJs wordt gewoonlijk gebruikt tijdens de acute of eerste fase van het letsel om plaatselijke zwelling rond weefsels te beperken.
Cold packs worden gewoonlijk gedurende 15 tot 20 minuten aangebracht. Net als bij hot packs moet voorzichtig te werk worden gegaan om beschadiging van de huid door te koude te voorkomen.

Kinesiologie taping

Kinesiologie taping, of K-tape, wordt vaak gebruikt door fysiotherapeuten om uw revalidatieprogramma te verbeteren. De tape is gemaakt van een flexibele stof die rekt en trekt als u beweegt. Het kan voor verschillende functies worden gebruikt, waaronder:
• Stabiliseren van gewrichten;
• Sturen van bewegingen;
• Remmen van eindstandige gewrichtsposities;
• Circulatieverbetering waardoor een sneller herstel mogelijk is.

Brede toepasbaarheid, zowel bij sportblessures als bij reguliere klachten kan Kinesio tape een belangrijke rol spelen bij het herstel.
Kinesio tape wordt op de huid aangebracht, en het kan wel tot een week blijven zitten zonder dat het zijn werkzaamheid verliest. De aangebrachte tape mag nat worden dus je kunt er gewoon mee douchen zonder dat het zijn functie kwijtraakt. First Fysio maakt gebruik van Pinotape. Deze wordt vanuit Duitsland geïmporteerd.