Voorkom rug- en nekklachten als thuiswerker

Voorkom rug- en nekklachten als thuiswerker

Werkt u vanwege de Corona-pandemie thuis, dan is de kans groot dat uw werkhouding niet ideaal is. U werkt bijvoorbeeld urenlang aan de keukentafel, achter een laptop, terwijl dat helemaal niet goed is voor uw houding. Om rug- en nekklachten wegens thuiswerken te voorkomen, hebben de fysiotherapeuten van First Fysio een aantal tips voor u verzameld in deze blog.

Tip 1: beweeg elk half uur

Omdat u thuis veel minder afleiding heeft dan op uw werk, is het makkelijk om langer in dezelfde houding door te blijven werken. Dit is funest voor uw lichaam, dus zet een wekker voor dertig minuten en beweeg. Dat hoeft niet veel beweging te zijn, even staan en alle spieren een keer bewegen is genoeg. Na een uur of anderhalf is het goed ook wat langer te bewegen.

Tip 2: twintig minuten intensief wandelen
Ook als u thuiswerkt is het belangrijk een goede wandeling te hebben. 20 minuten intensief wandelen per dag is voldoende. Het zorgt voor een betere doorbloeding van uw lichaam en hoofd, waardoor u zich fitter zult voelen, beter kunt nadenken en rug- en nekklachten voorkomt.

Tip 3: doe een schouderrol
Omdat mensen achter een computer vaak automatisch hun schouders optrekken is het goed ze elke 30 minuten even te ontspannen. Doe dit door een schouderrol. Dat werkt als volgt: trek uw schouders op tot uw oren. Adem diep in. Laat tijdens het uitademen uw schouders weer vrijelijk naar beneden vallen in de rustpositie.

Tip 4: strek uw rug!
Van te lang achter de computer gaan mensen in een kromme houding staan. Daarom is het belangrijk regelmatig uw rug te strekken. Hou je eigen handen achter je rug vast en beweeg ze naar achteren. Dit is precies de tegengestelde beweging van gebogen voor de computer zitten. Doe dit zeker elke twee uur een keer.

Tip 5: let op uw ademhaling
Een van de belangrijkste oorzaken van rug- en nekklachten is stress. Stress werkt direct op uw lichaam en de beste manier om stress in uw lijf te bestrijden is door middel van ademhalingsoefeningen. U kunt het zogenaamde box-breating proberen. U ademt vier seconden in, houdt de adem vier seconden vast, ademt weer vier seconden uit en doe vervolgens vier seconden niets. Doe deze oefening meerdere keren per dag om u even te kalmeren.

Nog steeds last van rug- en nekklachten? Maak een afspraak bij First Fysio uit Leeuwarden voor meer advies en hulp.

0 0
Feed